Contact Monoshelf
۰۹۱۲-۳۴۰۶۳۶۰ ۰۹۱۲-۰۶۰۶۳۳۴ info@monoshelf.com
Contact Us تماس بگیرید Whatsapp واتس اپ

مدیریت فروشگاه، کار ساده ای نیست و شامل مدیریت بخش ها و زیر مجموعه های بسیاری است. یکی از مهم ترین آنها، مدیریت قفسه فروشگاه می باشد. چراکه اگر قفسه های فروشگاه به خوبی مدیریت شوند، می تواند بر رشد فروش نقش بسزایی داشته باشد.

راه های افزایش سود و رشد فروش در یک فروشگاه:

خرده فروش ها از دو راه میتوانند سود و درآمد خود را افزایش دهند:

1)کاهش هزینه ها: فرصت های کاهش هزینه معمولا ماهیتی اجرایی دارند: یعنی بستگی به نحوه ی مدیریت انبار موجودی، مدیریت پرسنل، فناوری های بهره گیری از امکانات و … .

2)افزایش میزان فروش: فرصت های افزایش فروش وابستگی مستقیم به بازار دارند و میتوان به دو شاخه تقسیم شان نمود: تکنیک های برون فروشگاهی و تکنیک های درون فروشگاهی.

اگر می خواهید راجع به افزایش میزان فروش بیشتر بدانید، می توانید مقاله “تاثیر قفسه بندی بر فروش” را بخوانید.

تکنیک های برون فروشگاهی در مدیریت فروشگاه:

خرده فروش، با استفاده از تکنیک های برون فروشگاهی سعی میکند مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاهش جذب کند، چه به واسطه ی جذب مشتریان جدید و چه از طریق ترغیب مشتریان قبلی به حضور و خرید بیشتر از فروشگاه شان.

تکنیک های درون فروشگاهی و تاثیر آن در فروش:

در مقابل، با استفاده از تکنیک های درون فروشگاهی، خرده فروش با بکارگیریِ تمهیداتی، مشتریانی را که در فروشگاهش حضور دارند را به خرید بیشتر و در نتیجه به سودآوری بیشتر ترغیب میکند. در اینجا به یکی از تکنیک های درون فروشگاهی برای افزایش سودآوری به نام مدیریت قفسه فروشگاه موجود اشاره میکنیم. که گاهی به آن بازاریابی خرد می گویند.

مدیریت قفسه فروشگاه به چه معناست؟

مدیریت قفسه فروشگاه فرآیندی است که در آن، اصول و تکنیک های دقیق تجربی بسیار بیشتر از اصول و قوانین و تکنیک های تئوریک و مدارک پرطمطراق مثمرثمر واقع می شوند. در بررسی ها و ارزیابی های زمینه ای، ما به تأثیرگذاریِ دو شیوه ی مدیریت قفسه ها پی بردیم:
۱٫ ایجاد فضای حرکت در میان قفسه سوپرمارکت: در این روش، بر اساس الگویی که برای حرکت مشتریان در فروشگاه تعریف میکنیم، قفسه سوپرمارکت را به نحوی میچینیم که مشتریان در همان چهارچوب و بر اساس همان الگو در فضای فروشگاه حرکت کنند.

۲٫ سازماندهی مجدد کالاها: در این روش با جابجا کردن کالاها و ایجاد تنوع در محل آنها، هم فرآیند خرید را برای مشتریان تسهیل میکنیم و هم با استفاده از روش تبلیغات و عرضه ی کالا به صورت Cross-Category، کالاهایی را که مکمل یکدیگر هستند (مانند سوسیس و کالباس و نوشابه یا نان باگت) را در کنار هم قرار میدهیم و از این طریق فروش بیشتر و سود بالاتر ایجاد میکنیم.

در آزمایشی که با این دو شیوه انجام شد، با تغییر محل قفسه ها، حدود ۴% و با جابجایی محل کالاها در فضای فروشگاه، بین ۵ تا ۶ درصد رشد در فروش مشاهده شد. در مدل سازی این دو روش، دیده شد که محل قرارگیری کالا بسیار بیش از چینش آنها (به نحوی که قفسه ها پُر و انباشته و سازمان یافته دیده شوند) روی فروش کالا تأثیرگذار است.

در مطالب بعد در مورد جزئیات چینش قفسه ها و کالاها در فضای محدود فروشگاه صحبت خواهیم کرد.

اولویت چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی خطر از دست دادن مشتری با قفسه های خالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *