Contact Monoshelf
۰۹۱۲-۳۴۰۶۳۶۰ ۰۹۱۲-۰۶۰۶۳۳۴ info@monoshelf.com
Contact Us تماس بگیرید Whatsapp واتس اپ

بسیاری از فاکتورها بر نوع رفتار مشتری تاثیرگذار هستند. یکی از مهمترین فاکتورها، نوع و کیفیت رنگ های استفاده شده در فروشگاه است. نحوه استفاده شما از رنگ های مختلف و ترکیب آن ها با یکدیگر، در نوع رفتار مشتری و میزان خرید آن ها نقش تعیین کننده ای دارد. به دلیل تاثیر گذاری بالایی که رنگ ها بر الگوی خرید مشتریان دارند، استفاده مناسب از رنگ ها در طراحی فضای سوپرمارکت می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند. هر رنگ معنای خاصی دارد و برای رساندن مفهوم خاصی به کار برده می شود. تاثیر رنگ فروشگاه بر خرید مشتریان زیاد و بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین از طیف گسترده رنگ ها در دکوراسیون فروشگاهتان استفاده کنید.

آیا تا به حال به رفتار مشتریان و حس و حالی که در فروشگاه شما دارند، توجه کرده اید؟ مشتریان فروشگاهتان را زیر نظر گرفته و رفتار آن ها را از لحظه ورود به فروشگاه تا زمانی که می خواهند از آنجا خارج شوند را بررسی کنید. ببینید در کدام قسمت های فروشگاه آرام و راحت ترند و در کدام قسمت ها خوشحال و اکتیوتر،یا عصبی و بی حوصله هستند.

بر اساس تحقیقات، در ۸۵ درصد مواقع مشتریان به دلیل جذابیتی که رنگ بسته بندیِ محصولات دارند آن ها را خریداری می کنند.

البته تأثیر رنگ فروشگاه بر خرید، تنها به کالاها و بسته بندی های آن ها محدود نمی شود و رنگ های محیط اطراف کالاها و فضای فروشگاه ها را نیز در بر می گیرد. در اینجا به سه روش برای افزایش این تأثیرگذاری اشاره می کنیم:

۱٫ با رنگ های فروشگاه تان، ماجرایی را برای مشتری تداعی کنید.

برای بهره بردن از تاثیر رنگ فروشگاه بر خرید، بجای اینکه در طراحی داخلی فروشگاه، صرفاً از رنگ هایی که خودتان دوستشان دارید برای رنگ پردازیِ فروشگاه تان استفاده کنید، بهتر است تِم یا منظرهء خاصی را انتخاب کنید و رنگ هایی را برگزینید که تداعی کنندهء آن مناظر یا تصاویر برای مشتری باشند. برای مثال، میتوانید تِم ساحل دریا را در نظر داشته باشید و از رنگهایی استفاده کنید که مشتری با دیدنِ آنها به یاد شن و ماسه و آب و درخشش خورشید بیفتد. چنین تصویری مشتری را به یاد فضایی آرامش بخش و لذت بخش می اندازد و در نتیجه با ایجاد حس خوشایند، ماندگاری و تداومِ مراجعهء مشتری به فروشگاه شما و افزایش انگیزه مشتریان از خرید را در پی خواهد داشت.

جیل مورتون، روانشناس، می گوید، «همهء ما به لحاظ نوستالژیک و ژنتیک با رنگهای خاصی پیوند حسی داریم. آبی ما را به یاد آب و دریا می اندازد، سبز به یاد چمن و سبزه زار، و قرمز به یاد آتش.

۲٫ با رنگ ها به مشتری احساس آرامش و راحتی را القاء کنید.

رنگ های گرم مثل نارنجی و قهوه ای میتوانند حس استقبال از مشتری و اطمینان در او را القاء کنند در حالی که رنگ های سرد مانند سبز و آبی میتوانند حس آرامش را به مشتری منتقل کنند. رنگ نارنجی حس خوشحالی و نشاط را القاء می کند و باعث می شود که مشتریِ خوشحال و باروحیه، مدت زمان بیشتری را در فروشگاه بگردد. با تاریک شدنِ هوا، رنگ نارنجیِ سوخته زیر نور چراغ های فروشگاه میتواند درخششِ گرم و آرامش بخشی را به اطراف ساطع کند.

۳٫ توجه مشتریان را به سمت کالاهای خاص جلب کنید.

رنگ های براق و «جیغ» مانند زرد و قرمز میتوانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند و باعث شوند که مشتریان در مسیر حرکت خود در میان قفسه ها یا ردیف محصولات، درنگ کنند، بایستند و توجه بیشتری به این کالاها داشته باشند. رنگ زرد نخستین رنگی است که توسط شبکیهء چشم دریافت و درک می شود. رنگ قرمز نیز مدت هاست که رنگ و نشانه ای برای توقف است، چه هنگام رانندگی و چه هنگام سفر در میان راهروها و قفسه فروشگاهی. به عقیده یکی از مشاوران برجسته طراحی فروشگاهی: «هر جا رنگ قرمز بیشتر باشد، مردم بیشتر خرید می کنند!»

اما در استفاده از رنگ های قرمز و زرد با احتیاط عمل کنید. استفاده بیش از اندازه از رنگ قرمز ممکن است مشتریان را عصبی کند و حس هشدار و خطر را در آنها القاء کند. به عقیده کارشناسان، این رنگ های براق باید حداکثر ۲۰ درصد از تنوع رنگ های فروشگاه شما را در بر بگیرند.

با استفاده درست و بجا از رنگ ها در فروشگاه و ترکیب رنگ ها با یکدیگر، می توانید شاهد تاثیر رنگ فروشگاه بر خرید و تغییرالگوی خرید مشتریانتان باشید.

طراحی فضای سوپرمارکت در هایپرمارکت ها جایگاه چرخ های خرید فروشگاهی در طراحی سوپرمارکت ها و افزایش فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *