Contact Monoshelf
۰۹۱۲-۳۴۰۶۳۶۰ ۰۹۱۲-۰۶۰۶۳۳۴ info@monoshelf.com
Contact Us تماس بگیرید Whatsapp واتس اپ

طراحی فضای سوپرمارکت (خواروبار فروشی) در هایپرمارکت ها

بریا طراحی فضای سوپرمارکت، همانند نمونه ی زیر، طراحی دوبعدی فضای کف بخش خواروبار (Convenience Store) فروشگاه را ترسیم نمایید. در این طرح، صرفاً دیوار، در و پنجره ها را بر اساس فضایی که در اختیار دارید در نظر بگیرید:

طرح ریزی کف در طراحی فضای سوپرمارکت (Convenience Store)

تفاوت فروشگاه های خواروبار فروشی که به عنوان سوپرمارکت در مجتمع های تجاری یا در محله ها فعالیت می کنند با فروشگاه هایی که کالاهای بزرگ مانند فرش و ماشین لباسشویی می فروشند این است که سرقت (یا به اصطلاح «بلند کردن جنس») در آنها زیاد رخ می دهد. بنابراین نکته ای که در طراحی فضای خرده فروشی کوچک و قفسه بندی و چیدمان محصولات در قفسه های فروشگاهی در سوپرمارکت ها و خواروبار فروشی ها بایستی مد نظر قرار گیرد این است که در عین حال که قفسه ها باید به نحوی چیده شوند که مشتری در راهروهای ایجاد شده بین ردیف های قفسه ها احساس راحتی کند و به آسانی به همه ی کالاها دسترسی داشته باشد، بلکه باید امکان کنترل و نظارت بر فضاهای بین قفسه ها و خودِ قفسه ها و کالاهای داخل آنها نیز برای صاحب یا مدیر سوپرمارکت فراهم باشد. نورپردازی مناسب، چینش صحیح فضای انتهای هر ردیف از قفسه ها (سرقفسه یا End Cap) و محل مناسب صندوق ها نیز در آسایش مشتریان و استقبال آنها از چینش و فضای فروشگاه تان تأثیرگذار است.
مرحله ۱
قفسه ها را به شکلی بچینید که در میان آنها راهروهایی زاویه دار (مورب) شکل بگیرد. راهروهای زاویه دار میان قفسه سوپرمارکت به صندوق دار این امکان را می دهد تا همانطور که امور صندوق را مدیریت می کند، نظارتی هم بر اتفاقاتی که در میان قفسه ها رخ می دهد داشته باشد.
مرحله ۲
در طراحی مغازه دقت کنید که محل استقرار صندوق دارها باید نزدیک به درب ها باشد تا هم بتوانند به مشتریانی که وارد می شوند خوش آمد بگویند یا از آنها استقبال کنند و هم اینکه مراقب مشتریانی که از فروشگاه خارج می شوند هم باشند تا احتمال سرقت کالاهای محاسبه نشده کاهش یابد. بعلاوه اینکه می توانند نگاهی هم به راهروهای میان قفسه ها داشته باشند.
مرحله ۳
در نقطه ای از فروشگاه که امکان دسترسی سریع و بی دردسر وجود داشته باشد دستگاه سلف سرویس سِرو نوشیدنی و قهوه قرار دهید. این دستگاه باید در محلی قرار بگیرد تا پرسنل فروشگاه بتوانند دورادور روی آن نظارت داشته باشند و اگر مشتری به مساعدت نیاز داشت، بتوانند در حداقل زمان ممکن به او دسترسی داشته باشند و در عین حال مراقب سوء استفاده های احتمالی هم باشند.
مرحله ۴
از برنامه طراحی کامپیوتری در طراحی فضای سوپرمارکت و برای چیدمان قفسه های فروشگاهی، یخچال های فروشگاهی و تجهیزات در فضای در نظر گرفته شده بر اساس مقیاس و اندازه گیری دقیق استفاده کنید تا مشخص شود هر یک در کدام قسمت از فروشگاه قرار می گیرند و چقدر فضا اشغال می کنند و تا چه حد با هم هماهنگ هستند تا بتوانند تناسب و ساختار مناسب را به فروشگاه بدهند. قفسه ها، یخچال ها و سیستم های سرمایشی را در کنار دیوارها قرار دهید و بین آنها به اندازه کافی فضای خالی در نظر بگیرید تا هم هنگام باز و بسته کردن درب آنها و هم هنگام عبور مشتریان از میان یخچال ها و قفسه ها، سهولت کافی برای مانوور دادن در میان این تجهیزات وجود داشته باشد.
مرحله ۵
در طراحی فضای سوپرمارکت، فضای خالی طبقات قفسه های فروشگاهی و یخچال های فروشگاهی را ارزیابی کنید و بسنجید و مشخص کنید که به چه میزان کالا در این فضاها بچینید که دسترسی مشتریان به آنها آسان و امکان انتخاب کالای مورد نیاز بدون دردسر برای آنها فراهم باشد. تعیین کنید که چه گروه از کالاها در کدام قفسه قرار خواهند گرفت و بطور واضح اطلاعات و برچسب قیمت هر یک را در کنار آن درج کنید تا مشتری بتواند به راحتی آنها را رؤیت کند. کالاهایی را که مشتریان با دیدن آن ها، بدون داشتن برنامه و تصمیم قبلی برای خرید، آن ها را خریداری می کنند، در فضای انتهای هر ردیف از قفسه ها (سر قفسه ها یا End Cap) قرار دهید. یا این فضاهای ایده آل را به برندها، تولیدکننده ها یا فروشندگانی بفروشید یا اجاره دهید تا با فروش بالای خود، شما را نیز در سود خود سهیم کنند.
مرحله ۶
در طراحی فضای سوپرمارکت، کالاهایی را که مصرف یا محبوبیت بالایی دارند را در قسمت های میانی راهروها قرار دهید تا مشتری به هوای خرید آن ها، مجال مشاهده و بررسی سایر کالاهایی را که اغلب بی توجه از کنارشان میگذرد پیدا کند. کالاهایی را که معمولا مشتری آنها را با هم خریداری می کند در کنار هم قرار دهید، مثل چیپس و ماست موسیر، یا قهوه و کافی میت. یا آجیل و خشکبار و تنقلات نمکی را در قفسه های یک طرف و در قفسه های روبرو، نوشیدنی های خنک کننده و برطرف کننده ی عطش را قرار دهید. کیک و کلوچه و شیرینی هایتان را نیز در کنار دستگاه سلف سرویس نوشیدنی و قهوه (که در نکته ۳ اشاره کردیم) قرار دهید!
نکته
در طراحی فضای سوپرمارکت، کفپوش فروشگاه را به نحوی انتخاب کنید که مشتریان را به سمت قفسه هایی که کالاهای سودآورتری را در خود جای داده اند هدایت کند و مشتری احساس خفگی و تنگنا نکند. از پوشاندن کف سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود با سنگ سفید براق یا خاکستری اجتناب کنید چون باعث احساس ضعف و خستگی در مشتریان می شود. در قسمت ورودی سوپرمارکت یا هایپرمارکت تان از کفپوش سبز روشن استفاده کنید تا احساس آرامش را به مشتری القاء کنید و همینطور که به سمت راهروها و قفسه های پایانی فروشگاه تان می روید، از کفپوش های قرمز رنگ یا با سایه روشن قرمز استفاده کنید تا تپش قلب مشتریان را افزایش داده و حس هیجان و نشاط را به آنها منتقل کنید.

انواع ویترین فروشگاهی و کاربری آنها تأثیر رنگ های فروشگاه بر الگوی خرید مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *