Contact Monoshelf
۰۹۱۲-۳۴۰۶۳۶۰ ۰۹۱۲-۰۶۰۶۳۳۴ info@monoshelf.com
Contact Us تماس بگیرید Whatsapp واتس اپ

شرکت NCR در آتلانتا می گوید که سیستمی را به نام «اسکنِر فروشگاهی» Whole Store Scanner ابداع کرده است که به مشتریان این امکان را می دهد که بدون نیاز به عبور از محل صندوق، کالاهای خود را خریداری کنند. به عقیده این شرکت، از این پس، هم خرده فروشان و هم مشتریان با تحولی در فرآیند پرداخت هزینه های خریدشان در فروشگاه ها روبرو خواهند شد. بطور خلاصه میتوان گفت که این فرآیند به حدی ساده است که کافیست مشتری کالا را داخل سبد خرید خود قرار دهد، رسید کاغذی یا الکترونیکی خرید خود را بردارد و از فروشگاه خارج شود!

نیازی نیست که مشتری یا مسئولان فروشگاه خرده فروشی برای اسکن کردنِ کالاها از تلفن همراه خود استفاده کند. نیازی به کارت هوشمند هم نیست که مشکلات خاص خود را به بار بیاورد. هرچند این فناوری می تواند با برنامه های محاسبه هزینه کالاهای خریداری شده که در تلفن همراه نصب می شود جفت و جور شود. بعلاوه، این برنامه با سیستم های فعلیِ صندوق فروشگاهی SSCO نیز میتواند هماهنگ شود.

این فناوری از سیستمی استفاده می کند که برای شناسایی چهره ی افراد و کنترل حرکت افراد در محیط های عمومی بکار می رود. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که در آن، از چندین دوربین کم هزینه برای رصد مشتریان، سبد یا چرخ خرید آنها، و حرکت هر شیء یا کالا از بدو ورود تک تک مشتریان به فروشگاه استفاده می شود.

با ورود یک مشتری به داخل فروشگاه، تصویر چهره ی او توسط اولین دوربین برداشته و ضبط می شود و سپس این تصویر از طریق سیستم مرکزی، به تصویر سبد یا چرخ خرید خالی ای که این مشتری انتخاب می کند ارتباط داده می شود. سپس مشتری تلفن همراه یا سایر ابزارهای پرداخت موجود را با این تصویر مرتبط Link می کند. مشتری می تواند کارت اعتباری (نقدی) خود را داخل کارت خوان قرار دهد و از طریق وارد کردن رمز آن، جابجایی هزینه ی کالای خریداری شده را تأیید کند. این تراکنش هزینه ها می تواند از همان لحظه ای که مشتری اولین کالا را داخل سبد خود قرار می دهد آغاز شود یا آنچنان که تاکنون رواج داشته است، پس از پایان خریدهایش کل تراکنش را انجام دهد.

از همان ابتدای ورود مشتری به فروشگاه، و با اولین خریدی که انجام می دهد، از ابعاد مختلف از او و کالایی که برمی دارد عکس برداری می شود و با ادامه ی حرکت مشتری در فروشگاه، این تصویربرداری ادامه می یابد.

مقایسه اینکه چه چیزی تغییر کرده و چه چیزی بدون تغییر باقی مانده است در این سیستم به شکل مؤثری بکارگرفته می شود. به این شکل که تا زمانی که مشتری کالایی را به سبد خرید خود اضافه نکرده یا کالایی را از آن برنداشته باشد یا ترتیب و محل قرارگیری کالاها را تغییر نداده باشد، هیچ تغییری در تصویر استاتیکی که از مشتری و سبد یا چرخ خریدش ضبط می شود ایجاد نمی شود. بنابراین تا زمانی که تصویر ضبط شده از سبد خرید مشتری بدون تغییر باقی مانده باشد، سیستم تشخیص می دهد که چیزی از کالاهای داخل سبد یا چرخ خرید کم یا زیاد شده است. در غیر این صورت، در حالتی که تغییر محسوسی در سبد و محتویات آن اتفاق افتاده باشد، سیستم برای ارزیابی تغییر ایجاد شده به کار می افتد.

این سیستم می تواند هر لحظه محتویات هر سبد یا چرخ خرید را گزارش دهد. همچنین میتواند محتویات قفسه ها را نیز رصد کند. دوربین های کنترل قفسه فروشگاهی، تغییراتی را که در قفسه ها رخ می دهند زیر نظر دارند، اعم از اینکه کالایی برداشته یا اضافه شود یا چینش آنها تغییر کند. بطور مثال:

1.مشتری کالاهایی را از قفسه ی خاصی برمی دارد و در طول مسیر حرکت خود در فضای مغازه، در نقطه ای نظرش در مورد خریدنِ آن کالا تغییر میکند و به جای بازگرداندنِ آن به همان قفسه ای که در ابتدا آن را برداشته بود، کالا را در همان نقطه ای که تغییر عقیده داده است در گوشه یا قفسه ای قرار می دهد و می رود.

2.وقتی مشتری کالایی را از قفسه برمی دارد و بعد از نگاه کردن به برچسب روی کالا، آن را به قفسه بازمی گردارند.

3.وقتی موجودی قفسه ها توسط پرسنل فروشگاه افزایش می یابد.

4.وقتی فروشنده ای که مسئول خالی نگه داشتنِ قفسه یا طبقه ی خاصی برای جا گرفتنِ کالایی خاص است، در این فضا تصرفی انجام می دهد یا کالای مورد نظر را جابجا می کند.

دوربین هایی که بالای مسیر چرخ خرید فروشگاهی یا سبدها قرار دارند می توانند هرگونه تغییر در محتویات هر چرخ خرید را شناسایی کنند. شرکت ابداع کننده ی این فناوری معتقد است که در سایه ی این سیستم می توان موانع را از سرِ راهِ ابزارها و سیستم هایی مانند «چرخ خرید هوشمند» و «قفسه های هوشمند» برداشت. با استفاده از این سیستم، دستگاه های POS در صندوق های فروشگاه ها که بر پایه ی اسکن مشتریان و کالاهای جابجا شده کار می کنند جایگزین سیستم های قدیمی خواهند شد. این سیستم بطور مستقل کار می کند و در کنار آن، نیازی به اسکن کالاها با تلفن همراه یا سایر ابزارهای اسکن وجود ندارد.

از طریق این سیستم می توان اطلاعات و جزئیات خرید مشتریان را جمع آوری و مطالعه نمود، از جمله اینکه هر مشتری کدام محصول را به چه مدت برداشت و نگاه کرد و خرید یا آن را سر جایش گذاشت، و اینکه عادات خرید مشتریان به چه صورت است و….

چهار C در بازاریابیِ تصویریِ قفسه فروشگاه خرده فروشی اولویت چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *