Contact Monoshelf
۰۹۱۲-۳۴۰۶۳۶۰ ۰۹۱۲-۰۶۰۶۳۳۴ info@monoshelf.com
Contact Us تماس بگیرید Whatsapp واتس اپ

طراحی داخلی فروشگاه، از جمله طراحی سوپرمارکت و هایپرمارکت، از ویترین فروشگاه گرفته تا چیدمان یخچال‌ و فریزرهای فروشگاهی و قفسه سوپرمارکت و نحوه‌ی قرارگیری محصولات در قفسه‌ها تا نورپردازی فروشگاه، همگی نقش مهمی در ترغیب مشتری به خرید کالاهای عرضه‌شده ایفا می‌کنند.

رنگ ها تاثیر روانشناختی قدرتمندی بر رفتار و تصمیمات افراد دارد و این تاثیر در طراحی و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. در اغلب موارد رنگ می تواند تنها دلیل خرید یک محصول باشد. در یک نظرسنجی، 93 درصد از خریداران گفتند که به ظاهر بصری محصولات توجه ویژه ای دارند و نزدیک به 85 درصد علت اصلی خرید، رنگ بسته بندی محصولات بیان شد. آیا با دیدن محوطه های سرسبز و آسمان آبی احساس آرامش می کنید؟ آیا تاکنون به این فکر کرده اید که رنگ قرمز نشانگر چه چیزی است و چرا با نگاه کردن به علامت توقف در خیابان کمی احساس نگرانی می کنید؟ روانشناسی رنگ ها به عنوان یک عامل تعیین کننده در رفتار انسان است و صاحبان برندها از این قضیه و واکنش های مردم به منظور افزایش فروش خود استفاده می کنند.

”رنگ“ یکی از فاکتورهای مهم در طراحی داخلی فروشگاه است که اغلب نادیده گرفته شده یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. رنگ یک زبان بصری بین المللی است.بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق طراحی داخلی فروشگاه، استفاده مناسب از رنگ ها است. بنابراین لازم است ویژگی رنگ ها و اثراتی که بر رفتار افراد می گذارند را بشناسید.

از گذشته‌های دور گفته‌اند که عقل مردم به چشم‌شان است، بنابراین می‌توان گفت علاوه بر تاثیر قفسه بندی بر فروش ، رنگ‌ها نیز در ایجاد ظاهری مشتری‌ پسند و جذاب نقس بسزایی دارند.

تنوع رنگ‌ها بسیار بالاست و هر کدام می‌توانند واکنش‌های متفاوتی را در مشتریان ایجاد کنند. در این مطلب به برخی از رنگ‌های پُرکاربرد در طراحی داخلی فروشگاه اشاره می‌کنیم:

رنگ زرد در طراحی داخلی فروشگاه:

رنگ زرد یکی از رنگ هایی است که به آسانی با چشم دیده می شود و عموما برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ، رنگی دعوت کننده می باشد و گزینه ای عالی برای ورودی فروشگاه است. رنگ زرد بسیار مهیج بوده و به راحتی حس شادی را در فرد القا می کند. این رنگ نماد خلاقیت و امیدواری است و باعث تحریک ذهن و بهبود فعالیت های جسمی می شود، بنابراین فرد را تشویق به ورود به فروشگاه می کند.

رنگ نارنجی در طراحی داخلی فروشگاه:

رنگ نارنجی یک رنگ پر انرژی است. اعتماد به نفس و اشتیاق را افزایش داده و حس ماجراجویی را در افراد بیدار می کند. همچنین نماد ارتباط و تعاملات اجتماعی و ارتباط نزدیک افراد با یکدیگر است. استفاده از رنگ نارنجی در بسته بندی مواد غذایی و قسمتی از فروشگاه که غذا و مواد خوراکی در آن عرضه می شوند، باعث تحریک اشتها و افزایش شانس فروش می شود. به همین منظور از رنگ نارنجی در قفسه نان و قنادی ها استفاده می شود.

رنگ قرمز در طراحی داخلی فروشگاه:

رنگ قرمز در طراحی داخلی فروشگاه، بیش از سایر رنگ‌ها جلب توجه می‌کند. به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از بسته‌بندی‌ها و برچسب‌های کالاهای داخل قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها را رنگ قرمز تشکیل می‌دهد. برای اطلاع‌رسانی در خصوص فروش‌های ویژه نیز رنگ قرمز بیش از همه جلب توجه می‌کند.

البته رنگ قرمز، رنگی تهاجمی است و باعث بالا رفتنِ فشار خون و افزایش تعریق می‌شود. بنابراین اگر در حد افراط از این رنگ در فضای فروشگاه استفاده شود، مشتریان را عصبی و مضطرب می‌کند و این تأثیر بدی روی کسب‌وکارِ خرده‌فروشی‌تان خواهد گذاشت. توصیه می‌شود که همه جای سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود را به رنگ قرمز طراحی نکنید.

رنگ صورتی در طراحی داخلی فروشگاه:

رنگ صورتی در طراحی داخلی فروشگاه، رنگی ملایم، احساسی، لطیف و نشاط‌آور است. این رنگ در کنار رنگ‌های سبز و آبی، باعث احساس آرامش در مشتریان می‌شود و برای خانم‌ها جذابیت خاصی دارد. البته در رابطه با تأثیر این رنگ تحقیق جالبی انجام شده است. در این تحقیق، زندانیان جانی و خطرناک را در سلول‌هایی که دیوارهای صورتی‌رنگ داشتند حبس کردند، به مدت ۲۰ دقیقه، زندانیان از این رنگ آرامش گرفتند. اما پس از این مدت، رنگ صورتی باعث برانگیختگی زندانیان شد، به طوری که در مقایسه با زمانی که هنوز به سلول‌های صورتی‌رنگ وارد نشده بودند، واکنش‌هایی به‌مراتب وحشیانه‌تری را از خود نشان دادند!

رنگ سبز در طراحی داخلی فروشگاه:

رنگ سبز در طراحی داخلی فروشگاه، القاءکننده‌ی احساس تازگی و آرامش است. رنگ سبز رنگ طبیعت است، به همین منظور از این رنگ در قفسه میوه فروشی نیز استفاده می شود. در فضاهای کسب‌وکار، تحقیقات نشان می‌دهند که رنگ سبز برای سالن‌های آرایشی و فروشگاه‌های محصولات مراقبت پوست و زیبایی، کافی‌شاپ‌های که تِم آرامش‌بخش را مد نظر دارند، یا فروشگاه‌های مبلمان مناسب‌تر هستند. البته باید مراقب باشید که بیش از اندازه از رنگ سبز، به‌ویژه سبز تیره که رنگ اسکناس است، استفاده نکنید چون مشتریان را به یادِ پول می‌اندازد و آنها از پولی که برای خرید کالاهایشان صرف خواهند کرد، عصبی خواهند شد و این روی فروش شما تأثیر خواهد گذاشت. از رنگ سبز روشن و طبیعی استفاده کنید اما در حد تعادل.

قفسه و کابینت های فروشگاهی به دلخواه شما! تأثیر چیدمان فضای فروشگاه در تصمیمات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *